News
Silence of the Body kiállítás Klauzál 6 Projekt Galéria Budapest
Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt Silence of the Body című csoportos kiállításunk finisszazs tárlatvezetésére a Klauzál 6 Projekt Galériába!Kurátor: Gallai RenátaMűvészek:
Chilf Mária, Csizik Tamás, Fajgerné Dudás Andrea Júlia, Fazekas Dániel, Hermann Zsófia, Koós Gábor, Krász Kíra, Németh Marcell, Majoros Áron, Tóth Xénia, Városi Gabriella,Verebics ÁgnesHelyszín: Klauzál6 Projekt Galéria
1073 Budapest, Klauzál tér 6.Az esemény ingyenes.A kiállítás Hermann Zsófia és Tóth Xénia művészek koncepciója alapján jött létre. Alkotói praxisukban az emberi identitás megértését, a test és lélek kapcsolatát, és az azzal összefüggésben álló pszichés folyamatokat kutatják és ábrázolják. A Silence of the Body című csoportos kiállításra azonos művészeti programmal alkotókat hívtak meg azzal a céllal, hogy az emberi identitások bonyolult rendszereit egy szélesebb diszciplínában tudják bemutatni a tárlat során. A beválogatott művészek saját személyes történeteiket dolgozzák fel, amelyek sok esetben zavarba ejtően intim, brutálisan őszinte műveket takarnak, ezzel felhívva a figyelmet arra, hogy hányféle identitást, elhallgatott belső szorongást, szenvedést, vagy akár abúzust rejt némán a testünk.A tárlaton reprezentatívan jelenik meg a női lét kérdéseinek és identitásformáinak érdemi tematizálása. Fajgerné Dudás Andrea műveiben a mellrák elleni fájdalmas küzdelmet, a betegséggel járó kiszolgáltatottságot, és az életben maradásért vívott feltétel nélküli hitet mutatja be. Városi Gabriella az anyaság felelősségével járó megváltozott élethelyzetre mutat rá, az anya és gyermeke közötti kötődés és örök elkötelezettség ábrázolásával. Hermann Zsófia és Verebics Ágnes művei a nőiség és a szexualitás megélésével, önmagunk elfogadásának és elfogadtatásának paradigmáival foglalkoznak. Tóth Xénia a nemek és az identitáskeresés útvesztőit kutatja.Az emberi lét, mint jelenség és jelentés, valamint létezésünk helyszínének, azaz környezetünk és életterünk kapcsolatát kutatja Koós Gábor, Krász Kíra, Német Marcell és Majoros Áron alkotói programja.Az ember jelenléte meghatározza és alakítja a teret, azaz a világunkat, amelyben élünk. Jelenlétünkkel és jelentésünkkel átalakíthatjuk környezetünket: az üres térből jelentéssel bíró helyeket vagyunk képesek teremteni, de ennek az inverze is igaz. A rombolással vagy a kapcsolódás hiányával identitás nélküli terekké is változtathatjuk az egykor élettel teli tereket. Az ember nemcsak fizikai jelenlétével kapcsolódik a térhez, hanem a testébe, azaz a formába zárt lélekkel is alakítja azt. Testünk egyfajta időkapszulaként raktározza holisztikus identitásainkat a születés előtti, majd az életünk során megélt kulturális és társadalmi rétegeken keresztül. Az élet megélését és leélését számtalan kihívás árnyalja, mire a végére érünk. Az egyre rohanó világban a létezés értelmének megértését, a felnőtté válás vagy a felelősségvállalás kérdését számos tényező befolyásolja, így önmagunk felfedezése és azonosítása egy halálig tartó folyamat és tanulás. Fazekas Dániel festménye a gyermekkor traumáinak vagy a felnőtté válás paradigmáinak bemutatásával szemlélteti ezt. Ezen túl élethelyzeteink, tapasztalataink, családi és transzcendentális örökségünk végigkísérnek minket az úton és meghatározzák viselkedésünket, életvitelünket. Erre mutat rá Chilf Mária munkája, amely az elidegenedés kudarcát és az empátia hiányát eleveníti meg.Napjainkban viszont az ember pozíciója más aspektusban is szemlélhető az egyre növekvő technológiai befolyás és disztópikus jövőkép nyomása által, így említésünk gyakran már a transz-, vagy poszthumán létállapot ontológiájában kerül reprezentálásra. Erre reflektálnak Csizek Tamás munkái, amelyek az utóbbi években stabilnak és egységesnek hitt emberi struktúrát kérdőjelezik meg a kiborg létállapot ábrázolásával.
Amerikai performansz tanulmányútra készül Tóth Xénia képzőművész
A kortárs művészet nem mindenki számára emészthető
2024.03.21. 07:00
Amerikai performansz tanulmányútra készül Tóth Xénia képzőművész
Tóth Xénia keszthelyi születésű, Budapesten élő képzőművész önálló podcast adásokkal jelentkezik év eleje óta, erről is beszélgettünk a fiatal alkotóval. Művészekkel, esztétákkal, filozófusokkal, kutatókkal, elméleti szakemberekkel beszélget Taurus Cornu X elnevezésű művészeti és kulturális ismeretterjesztő csatornáján. Újdonságként a megszokott témák mellett a társművészetek képviselőit is megszólaltatja műsorában.
A fiatal művész nemcsak a szűk, műértő vagy éppen a képzőművészetet tanuló diákokat szeretné elérni, hanem sokkal szélesebb körben szólítja meg az érdeklődőket. A legutóbbi adásban például a giccs témakörét járta körbe Visnyai Zoltán tervezőgrafikussal. Többek között arra keresik a választ, hogy mi tesz valamit giccssé, hogyan hat ránk az érzelmileg túlburjánzó vagy mesterkélt tartalom, és milyen módon alakítja az ízlésünket és a kultúrát. Előtte egy másik adásban Fodor Júliával, a Magyar Állami Népi Együttes nyugdíjazott táncosával beszélgetett a néptánc szeretetéről, kulturális életútjáról, valamint a hagyomány "űzés" fontosságáról. Xénia elmondta, egyetemi esztétika tanáraival, valamint a képzőművészeti egyetem és az ELTE hallgatóival tartja a kapcsolatot, akik a következő adások vendégei lesznek.közben természetesen kiállításokra készül a fiatal kortárs művész. Március 21-én Budapesten, a Bartok Béla utcai Godot Galériában Elfajzott művészet II. címmel nyílik csoportos tárlat, amire ő is meghívást kapott olyan nagy nevek mellett mint El Kazovszkij, Gaál József, feLugossy László és Fehér László. Mellettük Xénia a legfiatalabb művészként állít ki. Történelem tanulmányainkból emlékezhetünk az 1937-es berlini, Elfajzott művészet című, a modernizmust elrettentő céllal bemutató kiállításra, ami ötször több érdeklődőt vonzott, mint a német hazafiságot propagáló rendezvény. A mostani eseményre a budapesti szervezők így invitálják a nézőt: "A legnagyobb különbség a régi kiállítás és a mostani között a szándék. Akkor elrettentő példaként állították ki azokat a műveket, most mi követendő példaként mutatjuk be őket. Akkor minden művész az akaratán kívül szerepelt, most a legtöbb szívesen van itt… Akiket meghívtunk, azokról ki merjük jelenteni, hogy van lelkük, mernek élni, meghalni, állításokat megfogalmazni, néha másnak lenni, szerelmesnek lenni, szerelmeskedni, elvetélni, gúnyolódni, vadul röhögni, őrültnek lenni, szomorúnak, kritikusnak lenni, akár magukkal szemben is. "
- Az én művészetem nem populáris, muszáj értelmezni, ha valaki élvezni szeretné a munkásságomat. Nem mindig könnyű a befogadása – magyarázza a fiatal alkotó a saját művészetét és a kiállítás koncepcióját. - A Godot Galériában olyan festményeim lesznek, amelyek a sziluett-léttel foglalkoznak, ez volt a diplomamunkám fő témája is. Sokszor visszaköszön témaként a test bezártságának az érzése. Júniusban is lesz egy csoportos tárlatom a Testek csendje címmel a Klauzál 6 Projekt Galériában. Mostanában önálló kiállításra nem készülök, ám performanszokkal sok kiállítás megnyitóján vagy tárlatvezetésen veszek részt. Május utolsó két hetében többed magammal az Amerikai Egyesült Államokba utazom egy művészeti projektnek köszönhetően, ami a "Hontalanság, bolyongás a világban" munkacímet viseli. Terveink szerint utcai performanszot adunk elő, de szeretnék kisebb művészeti akciókat, ami azt jelenti, hogy képeket, kisebb grafikákat, nyomatokat hagyunk el New York-ban. Izgalmas vállalkozásnak tűnik, erről majd később szívesen beszámolok. Minderről a Taurus Cornu X podcast csatornámon is közvetítek. Számomra ez egyfajta elvonulás lesz, kíváncsian várom, hogy miként hat majd későbbi munkáimra. Kicsit izgatott vagyok, bár ehhez az amerikaihoz hasonlót már készítettem Olaszországban, aminek nagy sikere volt. Ezekbe a művészeti akciókba egyébként sokszor bevonok társművészeket.- Többször láthatták munkáidat már Bécsben is, kaptál mostanában külföldi felkérést?
- Igen, egy bécsi művészeti menedzser megkeresett decemberben, hogy lenne egy csoportos kiállítás, ám ott is performerként leszek jelen. Ezen kívül az osztrák fővárosban élő mexikói barátom kért fel, hogy még idén rendezzünk egy csoportos kiállítást. Úgy érzem, egyre több lehetőségem van bekapcsolódni a nemzetközi művészeti létbe. Érdekes paradoxon, hogy itthon
tudnak rólam, létezem a köztudatban, ám még mindig "emészthetetlennek" tartom magam a magyar közönség számára. Persze, fontos a megélhetés, festményeimre vannak vevők és megrendelők, ám nem szeretném feladni magam, így több lábon állok, nem engedem el a saját elképzeléseimet. Nem biztos, hogy mindenki a falán szeretne látni egy olyan festményt, amikor például a létet kérdőjelezem meg pimaszul, de nem engedek a saját művészi koncepciómból, nem szeretném eladni magam.
Június 21-én, Szombathelyen a Nemzetközi Textilművészeti Triennálén mutatkozik be, öt miniatűr varrott képét válogatta be a zsűri. A bemutatkozás nem véletlen, lévén Xénia eredetileg annak idején textiltervező iparművészként tanult. Amerikai tanulmányútjáról később lapunkban is beszámolunk.
Mozsár Eszter cikke
https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2024/03/amerikai-performansz-tanulmanyutra-keszul-toth-xenia-kepzomuvesz
2022.09.01
Zhanna Kadyrova ukrán szobrászművészről
Az ukrajnai események fényében szeretnénk bemutatni a veszélybe került ukrán művészeti szcéna néhány alkotóját. A kék meg a sárga cikksorozatunk következő írását Tóth Xénia tollából olvashatjátok.
https://www.kepzo.art/zhanna-kadyrova-ukran-szobraszmuveszrol-2022-09-01